Főoldal | Regisztráció | Belépés | RSSVasárnap, 10.06.2024, 6:28 PM

Szabó Valika honlapja

Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Fájljaim [0]
Földrajz 6. osztály [4]
Földrajz 7. osztály [3]
Földrajz 8. osztály [1]
Földrajz 9. osztály [0]
Földrajz 10. osztály [1]
Cim/ke/felhő
Statisztika

Online összesen: 15
Vendégek: 15
Felhasználók: 0
BannerFans.com

Fájlkatalógus

Főoldal » Fájlok » Földrajz 7. osztály

kontinensek és óceánok földrajza
02.08.2016, 6:35 PM

Óravázlat

Osztály: 7. osztály

Témakör: Eurázsia

Tanítási egység: Eurázsia felszíne és kialakulása

Тема уроку: Рельєф Євразії

Előző óra anyaga: Eurázsia földrajzi fekvése

Következő óra anyaga: Eurázsia éghajlatának sajátosságai

Az óra típusa: Új ismeretet feldolgozó óra

Munkaformák: Csoportmunka, frontális munka

 

II. Tantervi követelmények

 

1. A tanítási óra főbb céljai:

 

Oktatási célok:

Térképek, tematikus térképek használata, különféle térképek kivetítése. A tektonikai struktúrák összefüggése a domborzat kialakulásával. Nagyszerkezeti egységek kialakulásának ideje és folyamata.

 

Nevelési célok:

Önálló ismeretszerzés gyakorlása, összefüggések meglátása, ok- okozati kapcsolatok feltárása. Fotók (esztétikai nevelés), idegen tájak festői látványosságai (erkölcsi nevelés)

 

Képzési célok:

Önálló, logikus gondolkodás fejlesztése, feladatmegoldó képesség fejlesztése

 

2. A tanítási óra oktatási követelményei:

 

  1. Fogalmak

Új fogalmak: ősmasszívum, röghegységek, gyűrthegységek, hegységrendszerek, csendes-óceáni tűzgyűrű.

 

  1. Folyamatok

Új folyamatok: - hegységképződés, vulkanikusság

Megerősítendő folyamatok:-

 

  1. Összefüggések: tektonika és domborzat összefüggése
  2. Kiemelt tevékenységek: térképhasználat,

 

III. Taneszközök

Tankönyv: Földrajz 7. osztály – Kontinensek és óceánok földrajza.

Földrajzi atlasz

Képek (Geo 2006/március 40, 41. oldal, illetve National Geographic Magyarország 2005 szeptember 60, 64 old és www.geograophic.hu/eurazsia),

Falitérkép,

 

 

 

 

 

 

IV. ÓRAVÁZLAT

 

Óra menete

Didaktikai mozzanatok, munkaformák, eszközök

Ellenőrzés: Mi is volt a házi feladat?

1-2 tanuló rövid beszámolója bemutató segítségével

Ellenőrzés: Az elmúlt órán Eurázsia földrajzi fekvését és felfedezését tanultuk. Egy pincében megtalálták egy utazónak a leírását Eurázsiáról, amelyet az egér megrágott. Egészítsétek ki, hogy mindenki számára Érthető legyen! Közösen ellenőrizzük. (2. és 3. számú melléklet)

Rövid, önálló feladat, majd frontális ellenőrzés, (2 és 3. számú melléklet)

Motiváció: a mai órán megismerkedünk hatalmas hegységekkel, síkságokkal.

Képek

Célkitűzés: A mai órán megnézzük, hol is készítette az utazónk a leírást.

problémafelvetés

Részcélkitűzés: Keresd ki az Atlaszod tematikus térképéből Eurázsia hegy és vízrajzi térképét.

 - Itt találjuk a világ legmagasabb hegységét, legnagyobb síkságai, legkiterjedtebb hegységrendszereit.

Kérdve kifejtés

-Írjátok  be a füzetbe a mai dátumot, és témát: Eurázsia domborzata.

-Bemutató (ppt) segítségével érzékeltetni a tanulókkal a hatalmas eltéréseket, amelyek kialakultak a kontinens felszínen. Párhuzamot vonni a föld mélyében lezajló folyamatok és a felszín jelen állapota között. Hangsúlyozni, hogy minden változó és minden összefügg mindennel.

Cél az egyéni ismertszerzés fejlesztése, a tematikus térképek használatának gyakorlása.

Problémafelvetés és megoldása

1. Az ősidőben az ősföldek keletkeztek. Írjátok be a füzetbe: az ősföld - a földkéreg legkorábban megszilárdult és felszínre került darabjai.

2. Ezek az Arab – tábla,  Dekán – fennsík, Közép szibériai fennsík.

3. Az óidőben létrejöttek a röghegységek: Ural, Altáj, Szaján.

Jellegzetességük, hogy lepusztultak, majd újra kiemelkedtek. Ezek a Föld legidősebb hegységei.

4. A középidőben keletkeztek a táblás vidékek. Pl. az Arab tábla.

5. Az újidő harmadidőszakában gyűrődések keletkeztek: Eurázsiai hegységrendszer, Pacifikus hegység külső és belső vonulatai.

1-Bemutató

2-Képek

6. A tektonikus mozgások hozzák létre ezeket a hegységeket, a nagy síkságokat a hegyekből aláereszkedő  hatalmas folyamok töltötték fel.

A hatalmas erők egymásnak feszülése eredménye a festői szépségű Pireneusok (Пірений), Appenninek(Аппенинни) valamint a lélegzetelállító magasságú Alpok (Альпи).legmagasabb csúcs a Mt. Blanck, 4807 m.

Az Appenninek, arról híres, hogy ma is aktív vulkánok működnek a területén: az Etna , a Vezúv, a Sztomboli.

Apli gyűrődéses rendszer a szülőföldünkön is átvonuló Kárpátok és Krim hegység. Viszonylag fiatal hegységek, alig 70 millió évesek. Legmagasabb csúcsa az Ukrán Kárpátoknak a Hoverla, ami hóvárat jelent. Magassága 2061 m.

A gyűrődéses övezet Ázsiai tagjai a Kaukázus, legmagasabb csúcsa az Elbrusz éa a Kazbek. A hétezres magasságú Pamír, amelynek folytatása a világ tetejét magába ölelő Himalája hegységrendszer. Legmagasabb csúcsa a Mt. Everest. 1953. május 29-én jutott el ember először a világ tetejére:Tenzing és Hillary.

 

Atlasz, falitérkép használata

7. Az újidőben keletkeztek az alföldek, a medencék. Nyugat-szibériai alföld, kelet –európai síkság.

 Mutasd meg a falitérképen, hogy hol vannak ilyen területek!

 

8. A Föld egyik legaktívabb területe Ázsia és a Csendes – óceán találkozásánál, az úgynevezett „Csendes-óceáni tűzgyűrű”. Itt állandó mozgásban van a föld, folyamatos földrengések, vulkánkitörések. Ilyen volt tavaly a Japánban nagy károkat okozó földrengés. Amely majdnem végzetes katasztrófához vezetett./a Fukusimai atomreaktor/

A multban is volt rá példa, hogy nagy károk keletkeztek. Például, a történelemben egyedülálló a Krakatau tűzhányó kitörése. Több száz köbméter hamu, por, korom került a levegőbe. A robbanás gerjesztette széllökés 7,5-szer járta körbe a földet. Ám a leggyilkosabb a szökőár volt, ami a robbanáskor 30 méteres vízfalat dobott ki a partra. Több százezer ember halálát okozva.

A szökőár – cunami, óceán vagy tengerrengés okozta vízhullám, amely kicsapódik a partra.

Cél a logikus gondolkodásra nevelés

Összefoglalás: „Ki vagyok én?” játék. A táblán található számokhoz egy-egy kérdés és egy-egy betű kapcsolódik! A szám kérése után kaptok egy kérdést, és ha helyesen válaszoltok, akkor a kártyát megfordítjuk és kaptok egy betűt! A végén a betűkből megkapjátok a megoldást, ami Ázsiával kapcsolatos.

 

Házi feladat kijelölése és motiváció a következő órára:

Keressetek képeket évszakokról, akár saját képeiteket is elhozhatjátok. Ragasszátok kemény kartonra és a következő órán bemutatjuk. A vázlattérképen pedig tüntessétek fel az órán elhangzott, és füzetbe lejegyzett földrajzi objektumokat.(hegységek, síkságok)

Koncentráció biológiával.

Óravégi rendtartó intézkedések

 

Egérrágta szöveg

 

Eurázsia a Föld _________________kontinense. Területe _____millió km2. Két világrész __________és ___________alkotja. A feltételes határát az _________hegység keleti lába, az ___________folyó és a ____________tenger alkotja. Valamint tengeri határa az___________, a _____________-tenger és a ___________________ - tengert, összekötő szorosokat jelenti. Északról az________________, délről az ______________________, nyugatról az ___________________keletről pedig a ________________mossa partjait. Hasonlít egy másik______________________, földrajzi fekvését illetően, mégpedig _________________________Partja ______________.Sok szigete és félszigete van, délről: ____________________________________és ________________ félsziget. Keleten a_____________________________________. Szigetek sorozata veszi körül: __________________________________________Két ókori kutató készített feljegyzést a területről ___________________és ______________________________Nehezen megközelíthető volt, mára legkisebb kontinenst is  __________________t is ismerték, mire ide eljutottak. Velencei kalmár __________________részletes leírást készitett__________________, több évig élt itt.

Orosz kutatók sokat tanulmányozták Ázsia térségeit. Pl.:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Európa nem szorult felfedezésre, úgy nevezték, hogy__________________.

 Kérdések az összefoglaláshoz

 

  1. Európa legmagasabb hegységrendszere /Alpok/
  2. Ilyen korú a Himalája /fiatal/.
  3. Bolygónk a /Föld/
  4. Ukrajna legmagasabb pontja /Hoverla/
  5. Dél-Ázsiai félsziget/Hindusztáni/
  6. Magas csomópont Ázsiában /Pamir/
  7. A földfelszín viszonylag egyenes területe /síkság/
  8. Ukrajna kisebb hegységrendszere/Krim/
  9. Olaszországi hegység/ Appenninek/
  10. Spanyolország határán húzódó hegység /Pireneusok/
  11. A világ legnagyobb félszigete/Arab/
  12. A hegy legmagasabb pontja/csúcs/
  13. A világ legmagasabb hegycsúcsának angol neve:/mount Everest/
  14. a Fekete tenger és a Kaszpi tenger közötti hegység/Kaukázus/
  15. Olaszország partjainál működő vulkán /Sztomboli/
  16. Szintén olasz működő vulkán /Etna/
  17. A földfelszín főleg hegyekből — és az általuk közrefogott völgyekből, medencékből — álló, szomszédságától többé-kevésbé jól elkülönülő, kiemelkedő része/  hegység  /
  18. A legnagyobb kontinens /ázsia/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategória: Földrajz 7. osztály | Hozzáadta:: Valika | Címkék (kulcsszavak): domborzat. Himalája, Kárpátok, Alpok, óravázlat, Eurázsia
Megtekintések száma: 1521 | Letöltések: 0 | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
avatar
Belépés
Keresés
Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak

  • Copyright MyCorp © 2024