Óravázlat
Osztály: 7. osztály
Témakör: Eurázsia
Tanítási egység: Eurázsia felszíne és kialakulása
Тема уроку: Рельєф Євразії
Előző óra anyaga: Eurázsia földrajzi fekvése
Következő óra anyaga: Eurázsia éghajlatának sajátosságai
Az óra típusa: Új ismeretet feldolgozó óra
Munkaformák: Csoportmunka, frontális munka
II. Tantervi követelmények
1. A tanítási óra főbb céljai:
Oktatási célok:
Térképek, tematikus térképek használata, különféle térképek kivetítése. A tektonikai struktúrák összefüggése a domborzat kialakulásával. Nagyszerkezeti egységek kialakulásának ideje és folyamata.
Nevelési célok:
Önálló ismeretszerzés gyakorlása, összefüggések meglátása, ok- okozati kapcsolatok feltárása. Fotók (esztétikai nevelés), idegen tájak festői látványosságai (erkölcsi nevelés)
Képzési célok:
Önálló, logikus gondolkodás fejlesztése, feladatmegoldó képesség fejlesztése
2. A tanítási óra oktatási követelményei:
- Fogalmak
Új fogalmak: ősmasszívum, röghegységek, gyűrthegységek, hegységrendszerek, csendes-óceáni tűzgyűrű.
- Folyamatok
Új folyamatok: - hegységképződés, vulkanikusság
Megerősítendő folyamatok:-
- Összefüggések: tektonika és domborzat összefüggése
- Kiemelt tevékenységek: térképhasználat,
III. Taneszközök
Tankönyv: Földrajz 7. osztály – Kontinensek és óceánok földrajza.
Földrajzi atlasz
Képek (Geo 2006/március 40, 41. oldal, illetve National Geographic Magyarország 2005 szeptember 60, 64 old és www.geograophic.hu/eurazsia),
Falitérkép,
IV. ÓRAVÁZLAT
Óra menete
|
Didaktikai mozzanatok, munkaformák, eszközök
|
Ellenőrzés: Mi is volt a házi feladat?
|
1-2 tanuló rövid beszámolója bemutató segítségével
|
Ellenőrzés: Az elmúlt órán Eurázsia földrajzi fekvését és felfedezését tanultuk. Egy pincében megtalálták egy utazónak a leírását Eurázsiáról, amelyet az egér megrágott. Egészítsétek ki, hogy mindenki számára Érthető legyen! Közösen ellenőrizzük. (2. és 3. számú melléklet)
|
Rövid, önálló feladat, majd frontális ellenőrzés, (2 és 3. számú melléklet)
|
Motiváció: a mai órán megismerkedünk hatalmas hegységekkel, síkságokkal.
|
Képek
|
Célkitűzés: A mai órán megnézzük, hol is készítette az utazónk a leírást.
|
problémafelvetés
|
Részcélkitűzés: Keresd ki az Atlaszod tematikus térképéből Eurázsia hegy és vízrajzi térképét.
- Itt találjuk a világ legmagasabb hegységét, legnagyobb síkságai, legkiterjedtebb hegységrendszereit.
|
Kérdve kifejtés
|
-Írjátok be a füzetbe a mai dátumot, és témát: Eurázsia domborzata.
-Bemutató (ppt) segítségével érzékeltetni a tanulókkal a hatalmas eltéréseket, amelyek kialakultak a kontinens felszínen. Párhuzamot vonni a föld mélyében lezajló folyamatok és a felszín jelen állapota között. Hangsúlyozni, hogy minden változó és minden összefügg mindennel.
|
Cél az egyéni ismertszerzés fejlesztése, a tematikus térképek használatának gyakorlása.
Problémafelvetés és megoldása
|
1. Az ősidőben az ősföldek keletkeztek. Írjátok be a füzetbe: az ősföld - a földkéreg legkorábban megszilárdult és felszínre került darabjai.
2. Ezek az Arab – tábla, Dekán – fennsík, Közép szibériai fennsík.
3. Az óidőben létrejöttek a röghegységek: Ural, Altáj, Szaján.
Jellegzetességük, hogy lepusztultak, majd újra kiemelkedtek. Ezek a Föld legidősebb hegységei.
4. A középidőben keletkeztek a táblás vidékek. Pl. az Arab tábla.
5. Az újidő harmadidőszakában gyűrődések keletkeztek: Eurázsiai hegységrendszer, Pacifikus hegység külső és belső vonulatai.
|
1-Bemutató
2-Képek
|
6. A tektonikus mozgások hozzák létre ezeket a hegységeket, a nagy síkságokat a hegyekből aláereszkedő hatalmas folyamok töltötték fel.
A hatalmas erők egymásnak feszülése eredménye a festői szépségű Pireneusok (Пірений), Appenninek(Аппенинни) valamint a lélegzetelállító magasságú Alpok (Альпи).legmagasabb csúcs a Mt. Blanck, 4807 m.
Az Appenninek, arról híres, hogy ma is aktív vulkánok működnek a területén: az Etna , a Vezúv, a Sztomboli.
Apli gyűrődéses rendszer a szülőföldünkön is átvonuló Kárpátok és Krim hegység. Viszonylag fiatal hegységek, alig 70 millió évesek. Legmagasabb csúcsa az Ukrán Kárpátoknak a Hoverla, ami hóvárat jelent. Magassága 2061 m.
A gyűrődéses övezet Ázsiai tagjai a Kaukázus, legmagasabb csúcsa az Elbrusz éa a Kazbek. A hétezres magasságú Pamír, amelynek folytatása a világ tetejét magába ölelő Himalája hegységrendszer. Legmagasabb csúcsa a Mt. Everest. 1953. május 29-én jutott el ember először a világ tetejére:Tenzing és Hillary.
|
Atlasz, falitérkép használata
|
7. Az újidőben keletkeztek az alföldek, a medencék. Nyugat-szibériai alföld, kelet –európai síkság.
Mutasd meg a falitérképen, hogy hol vannak ilyen területek!
|
|
8. A Föld egyik legaktívabb területe Ázsia és a Csendes – óceán találkozásánál, az úgynevezett „Csendes-óceáni tűzgyűrű”. Itt állandó mozgásban van a föld, folyamatos földrengések, vulkánkitörések. Ilyen volt tavaly a Japánban nagy károkat okozó földrengés. Amely majdnem végzetes katasztrófához vezetett./a Fukusimai atomreaktor/
A multban is volt rá példa, hogy nagy károk keletkeztek. Például, a történelemben egyedülálló a Krakatau tűzhányó kitörése. Több száz köbméter hamu, por, korom került a levegőbe. A robbanás gerjesztette széllökés 7,5-szer járta körbe a földet. Ám a leggyilkosabb a szökőár volt, ami a robbanáskor 30 méteres vízfalat dobott ki a partra. Több százezer ember halálát okozva.
A szökőár – cunami, óceán vagy tengerrengés okozta vízhullám, amely kicsapódik a partra.
|
Cél a logikus gondolkodásra nevelés
|
Összefoglalás: „Ki vagyok én?” játék. A táblán található számokhoz egy-egy kérdés és egy-egy betű kapcsolódik! A szám kérése után kaptok egy kérdést, és ha helyesen válaszoltok, akkor a kártyát megfordítjuk és kaptok egy betűt! A végén a betűkből megkapjátok a megoldást, ami Ázsiával kapcsolatos.
|
|
Házi feladat kijelölése és motiváció a következő órára:
Keressetek képeket évszakokról, akár saját képeiteket is elhozhatjátok. Ragasszátok kemény kartonra és a következő órán bemutatjuk. A vázlattérképen pedig tüntessétek fel az órán elhangzott, és füzetbe lejegyzett földrajzi objektumokat.(hegységek, síkságok)
|
Koncentráció biológiával.
|
Óravégi rendtartó intézkedések
|
|
Egérrágta szöveg
Eurázsia a Föld _________________kontinense. Területe _____millió km2. Két világrész __________és ___________alkotja. A feltételes határát az _________hegység keleti lába, az ___________folyó és a ____________tenger alkotja. Valamint tengeri határa az___________, a _____________-tenger és a ___________________ - tengert, összekötő szorosokat jelenti. Északról az________________, délről az ______________________, nyugatról az ___________________keletről pedig a ________________mossa partjait. Hasonlít egy másik______________________, földrajzi fekvését illetően, mégpedig _________________________Partja ______________.Sok szigete és félszigete van, délről: ____________________________________és ________________ félsziget. Keleten a_____________________________________. Szigetek sorozata veszi körül: __________________________________________Két ókori kutató készített feljegyzést a területről ___________________és ______________________________Nehezen megközelíthető volt, mára legkisebb kontinenst is __________________t is ismerték, mire ide eljutottak. Velencei kalmár __________________részletes leírást készitett__________________, több évig élt itt.
Orosz kutatók sokat tanulmányozták Ázsia térségeit. Pl.:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Európa nem szorult felfedezésre, úgy nevezték, hogy__________________.
Kérdések az összefoglaláshoz
- Európa legmagasabb hegységrendszere /Alpok/
- Ilyen korú a Himalája /fiatal/.
- Bolygónk a /Föld/
- Ukrajna legmagasabb pontja /Hoverla/
- Dél-Ázsiai félsziget/Hindusztáni/
- Magas csomópont Ázsiában /Pamir/
- A földfelszín viszonylag egyenes területe /síkság/
- Ukrajna kisebb hegységrendszere/Krim/
- Olaszországi hegység/ Appenninek/
- Spanyolország határán húzódó hegység /Pireneusok/
- A világ legnagyobb félszigete/Arab/
- A hegy legmagasabb pontja/csúcs/
- A világ legmagasabb hegycsúcsának angol neve:/mount Everest/
- a Fekete tenger és a Kaszpi tenger közötti hegység/Kaukázus/
- Olaszország partjainál működő vulkán /Sztomboli/
- Szintén olasz működő vulkán /Etna/
- A földfelszín főleg hegyekből — és az általuk közrefogott völgyekből, medencékből — álló, szomszédságától többé-kevésbé jól elkülönülő, kiemelkedő része/ hegység /
- A legnagyobb kontinens /ázsia/
|